Vem fick tjänsten?

Här kan du se vem som fick tjänsten samt läsa en kort intervju.

vald-bild-linda-esseholt

”Lärande organisationer måste sätta lärandet högst”

Linda Esseholt, ny skolchef i Grästorp

Möt skolchefen som har satt lärandet i system, även i sin egen ledningsgrupp. Varje veckomöte innehåller minst en timmes reflekterande kring olika ämnen. Diskussionerna har snabbt skapat större samsyn kring lärprocesser och värderingar, och minskat behovet av akuta problemdiskussioner.

I augusti 2015 tillträdde Linda Esseholt jobbet som skolchef i Grästorp. Då hade hon gjort en snabb karriär – från SO-lärare i Kvänum i mitten av 2000-talet, via projektledaruppdrag i kommunal förvaltning och flera rektorstjänster, till nuvarande chefsjobb. Bildningsverksamheten i Grästorp som hon nu basar över omfattar skola och förskola, kultur och fritid samt turism.

När Linda Esseholt beskriver sin yrkeskarriär blir hennes berättelse lika mycket en beskrivning av hur hon utvecklat sina kunskaper och tankar kring lärande och ledarskap. I botten finns hennes starka tro på människor och övertygelsen om att fokusera på det som fungerar, för att frigöra energi i organisationen. Hon berättar också om hur hennes första tjänst som chef och ledare lärde henne att gå från teori till handling.

– Det var klokt av min dåvarande chef att låta mig testa mig fram i liten enhet med nio anställda. Jag hade idéer om hur saker skulle vara, men förstod ganska snabbt att ledarskap mer handlar om hur jag själv är som ledare.

Något år senare fick Linda mot alla odds rektorstjänsten på Vedums F-6-skola. Hon ville så gärna få tjänsten att hon ägnade en hel månad åt att förbereda sig inför anställningsintervjun, bara för att kunna formulera vilket ledarskap hon ville förverkliga och faktiskt våga stå för det.

– Så hade jag plötsligt 40 medarbetare, med olika läroplaner, som skulle dra åt samma håll. I efterhand känns det som att det var då jag knäckte koden. Tillsammans hittade vi formerna för en lösningsfokuserad pedagogik med tydliga mål och det blev väldigt framgångsrikt.

På frågan hur det nu känns efter de första månaderna som skolchef, svarar Linda Esseholt att det är stor skillnad att leda genom ledare, istället för att själv leda. Skolvärlden är fortfarande ett av världens mest decentraliserade system där rektorerna har uppdraget att styra och leda. Därför blir det viktigt att bildningsförvaltningen har ordning på styrkedjan med ordentliga kvalitetsuppföljningar, betonar hon.

Linda Esseholt tycker att skolvärlden är för problemfokuserad idag. Istället vill hon utgå från hela människan och de förutsättningar som redan finns, och jobba medvetet med uppskattande metoder.

– Många verksamheter behöver helt enkelt fylla på i metodlådan, så man har fler redskap och större chans att lyckas. En förutsättning för det är att vi som leder lärande organisationer också fyller på i vårt eget lärande. Hörde någon som sa att vi behöver stänga akutorganisationen och öppna resebyrå. Det ligger mycket i det.

Lediga jobb

Har du en chefs- eller specialistbakgrund och är intresserad av nya utmaningar? Resan mot ditt drömjobb kan börja här.

Läs mer

Om ledarskap

Utan gott ledarskap är det svårt för en chef att nå resultat. Här länkar vi till läsvärda artiklar som kan hjälpa dig att utveckla ditt ledarskap.

Läs mer